De uitdaging

Fietshellingen (fietsbruggen, -tunnels, -onderdoorgangen) worden gebouwd om barrières voor fietsers te overwinnen en de verkeersveiligheid voor fietsers te verhogen. Deze hellingen kunnen echter zelf een barrière vormen wanneer ze niet optimaal zijn vormgegeven. We denken hierbij aan een brede waaier aan kenmerken:

  • bouwkundige kenmerken: het verloop van de hellingsgraad, de situatie aan de voet of aan de landing van de brug, de vorm van de leuningen, sociale veiligheid, …
  • gebruikerskenmerken: welke fietsers fietsen er, zijn er ook voetgangers, …

Hoewel er heel wat literatuur beschikbaar is, blijven er vragn komen over het ontwerp van een goede fietshelling.

Op vraag van Fietsberaad stellen we een cahier op om inzichtelijk te maken wat een fietshelling fietsvriendelijk maakt, hoe de gekende grafiek uit het Vademecum er nu uitziet als je ze omzet naar een bouwwerk en wat kleine verschillen kunnen betekenen.

Onze aanpak

Via een literatuurstudie gaan we na welke ontwerprichtlijnen, kencijfers en vuistregels er  zijn. Daarnaast gaan we het terrein op en analyseren enkele goede voorbeelden aan de hand van duidelijk beschreven criteria (de ‘hellingschecklist’). We bezoeken meer dan 15 hellingen (bruggen en tunnels), meten ze en observeren het gedrag van de fietsers.

Al deze ervaringen leggen we naast elkaar tot een visuele voorbeeldendatabank van wat werkt en hoe het eruit ziet. We zetten de hellingenchecklist om naar een handig overzicht voor een fietsvriendelijk ontwerp.

Het resultaat

Al onze bevindingen en voorbeelden worden gebundeld in het Cahier fietshellingen. Fietsberaad hoopt hiermee ontwerpers te ondersteunen bij de delicate evenwichtsoefening die eigen is aan het ontwerpproces van fietshellingen en de inpassing ervan in de bestaande omgeving.