De uitdaging

Het project OverBruggen is een programma van het Agentschap Wegen en Verkeer om 49 verouderde bruggen over heel Vlaanderen te renoveren of te vervangen. MINT bedacht de Minder Hinder-aanpak voor de offerte van het consortium BESIX-Stadsbader Contractors. De uitdaging hierbij was dat het ging over 49 verschillende bruggen, en dus ook veel verschillende contexten en stakeholders. Om uit deze complexiteit te geraken is het belangrijk om een helder en gestandaardiseerd processchema te hebben om de Minder Hinder-maatregelen te bespreken.

Onze aanpak

Allereerst maken we een quickscan op, waaruit we de randvoorwaarden per brug bepalen en mogelijke synergieën tussen dicht bij elkaar gelegen bruggen identificeren. Zo krijgen we een zicht op de complexiteit per brug. In een eerste fase bepalen we samen met het departement MOW de kritiekheid van de Minder Hinder (laag, gemiddeld of hoog). Zo kunnen we een gepaste en proportionele aanpak voorstellen. We gaan hierbij uit van een aantal standaardoplossingen zoals een volledige afsluiting, versmald of beurtelings verkeer, aanpassen brugconstructie, VRI-oplossingen, tijdelijke omleidingswegen, enzovoort. Van hieruit stellen we per brug een Minder Hinder-plan op met een beknopt overzicht van de omgeving, maatregelen, fasering en randvoorwaarden.

In een tweede fase voeren we een stakeholderanalyse uit, waarbij we bepalen wie mee betrokken wordt in het proces. Deze stakeholders nemen we vervolgens mee in een getrapt overlegproces. Hierbij bespreken we het Minder Hinder-plan per brug en kunnen dit aanpassen aan de noden en wensen van de stakeholders. Na een intern overleg en een overleg met DMOW, bespreken we de principes van de aanpak in een Minder Hinder-werkgroep met de relevante stakeholders. Eens de principes bepaald zijn, werken we deze verder worden uit in een signalisatieoverleg tot een concreet signalisatieplan. Zo is er een platform beschikbaar waarin issues besproken en opgelost kunnen worden.